Övning
Gör något åt dina negativa tankar
Syfte:
Syftet är att synliggöra tankar som kan skapa ett avstånd mellan det du tänker och det du gör, och efterhand kunna blockera när hindrande tankar uppstår. Nota bene! Övningen ska endast göras med elever som har självtillit till sin förmåga att presentera muntligt, men ändå råkar ut för nervositet ibland.
Uppgift:
Två elever samarbetar där den ena ska presentera ett valfritt innehåll under några minuter. Den andra står bredvid och säger högt de tankar som brukar uppstå när nervositet infaller, till exempel: de som lyssnar förstår inte vad jag säger; lyssnarna ser uttråkade ut; nu kommer jag av mig snart; alla ser hur jag rodnar; det syns hur mina ben skakar; det syns hur mina händer skakar; alla tycker det är besvärligt att lyssna på en röst som min; ånej, nu är jag svettig i pannan… Eleverna byter plats efter några minuter och upprepar övningen.
Uppföljning:
Diskutera först parvis vad som händer med den muntliga presentationen om den som talar hör de nedvärderande tankarna. Hur lätt är det till exempel att hålla den röda tråden när ens tankar gör allt för att förstöra. Lyft sedan upp några erfarenheter och sök efter ett mönster av gemensamma tankar som kan få oss ur balans när vi ska presentera något muntligt. Samla tips på tavlan om hur tankarna kan stävjas. Se också gärna filmen om nervositet på UR: https://www.youtube.com/watch?v=7L9WfHh8VYQ
Syftet är att synliggöra tankar som kan skapa ett avstånd mellan det du tänker och det du gör, och efterhand kunna blockera när hindrande tankar uppstår. Nota bene! Övningen ska endast göras med elever som har självtillit till sin förmåga att presentera muntligt, men ändå råkar ut för nervositet ibland.
Uppgift:
Två elever samarbetar där den ena ska presentera ett valfritt innehåll under några minuter. Den andra står bredvid och säger högt de tankar som brukar uppstå när nervositet infaller, till exempel: de som lyssnar förstår inte vad jag säger; lyssnarna ser uttråkade ut; nu kommer jag av mig snart; alla ser hur jag rodnar; det syns hur mina ben skakar; det syns hur mina händer skakar; alla tycker det är besvärligt att lyssna på en röst som min; ånej, nu är jag svettig i pannan… Eleverna byter plats efter några minuter och upprepar övningen.
Uppföljning:
Diskutera först parvis vad som händer med den muntliga presentationen om den som talar hör de nedvärderande tankarna. Hur lätt är det till exempel att hålla den röda tråden när ens tankar gör allt för att förstöra. Lyft sedan upp några erfarenheter och sök efter ett mönster av gemensamma tankar som kan få oss ur balans när vi ska presentera något muntligt. Samla tips på tavlan om hur tankarna kan stävjas. Se också gärna filmen om nervositet på UR: https://www.youtube.com/watch?v=7L9WfHh8VYQ