Øvelse
Vad är det värsta som kan hända?
Uppgift:
Få eleverna att föreställa sig den konkreta situationen som de är nervösa inför (eventuellt med slutna ögon). Be dem fråga sig vad som är det värsta som kan hända. Gå runt ett varv och låt alla svara på frågan. Till exempel:
Få eleverna att föreställa sig den konkreta situationen som de är nervösa inför (eventuellt med slutna ögon). Be dem fråga sig vad som är det värsta som kan hända. Gå runt ett varv och låt alla svara på frågan. Till exempel:
- Jag är rädd för att glömma bort vad jag ska säga…
- Jag tror att mitt tal kommer uppfattas som ointressant…
- Jag blir så nervös att jag stammar…
Prata om de saker som kommer upp och försök finna sätt att minska oron. Gör sedan en likadan runda men nu med frågan ”Vad är det bästa som kan hända?”. Betona alla de positiva saker som kommer med att hålla en muntlig presentation.
Denna övning kan användas för att motverka nervositet och talängslan.