Øvelse
Syfte:
Syftet är att göra elever uppmärksamma på dispositionens möjligheter att skapa nyfikenhet
på ett ämne. Någon väljer kanske en berättelse inledningsvis och någon annan väljer att
ställa en fråga för att avsluta med svaret. Uppgiftens syfte är därmed också att målet med
uppgiften kan också styra dispsitionen.
Uppgift:
Samla idéer till ”på minuten” i en burk. Förslag: Till frukost åt jag…, Jag grät senast…, Jag
skrattade senast… Låt en elev 1 dra en lapp och därefter gå ut i korridoren och under fem
minuter förbereda sitt ämne och välja dispositionsmodell. När elev 1 kommer in för att
redovisa drar elev 2 en lapp och går ut i korridoren och tänker över sitt ämne.
Syftet är att göra elever uppmärksamma på dispositionens möjligheter att skapa nyfikenhet
på ett ämne. Någon väljer kanske en berättelse inledningsvis och någon annan väljer att
ställa en fråga för att avsluta med svaret. Uppgiftens syfte är därmed också att målet med
uppgiften kan också styra dispsitionen.
Uppgift:
Samla idéer till ”på minuten” i en burk. Förslag: Till frukost åt jag…, Jag grät senast…, Jag
skrattade senast… Låt en elev 1 dra en lapp och därefter gå ut i korridoren och under fem
minuter förbereda sitt ämne och välja dispositionsmodell. När elev 1 kommer in för att
redovisa drar elev 2 en lapp och går ut i korridoren och tänker över sitt ämne.