Undervisningsmaterial
På sidan finns också klickbara mindre rutor. De fyra första – Lyssna och läsa, Förbereda och skriva, Smycka och framföra samt Nervositet och talrädsla – innehåller en lite längre text som introduktion till övningarna samt material och övningar att genomföra. Till varje övning finns en ungefärlig tidsåtgång angiven. Den sista klickbara rutan innehåller tips på litteratur att använda för egen kompetensutveckling.
Övning
Sinnesresearch
Denna övning hjälper eleverna att komma igång med skrivandet av sina tal. Den ger även nya verktyg för ett mer målande språk.
Tid
15-25minFörberedelse
Läs noggrant igenom övningen och anpassa den efter era behovÖvning
Debattövning: finn topiken
Denna övning skapar ett samtal om argumentation. Eleverna får djupare förståelse av topiker och får träna sig på att både finna och framföra argument.
Tid
15-45minFörberedelse
Välj ut ämnet samt topikerna i förvägÖvning
Speed-arguing
Denna övning hjälper elever att komma i gång med det retoriska tänkandet och kan med fördel användas som uppvärmning till en retoriklektion.
Tid
15minFörberedelse
Välj ut påståendenÖvning
Debattövning: För och emot
Denna övning syftar till att visa hur och varför man använder sig av motargument i sin egen argumentation.
Tid
20-30minFörberedelse
IngenÖvning
Äppelövningen
Denna övning hjälper eleverna att använda sina sinnen i sitt berättande.
Tid
15minFörberedelse
Köp ett äppleÖvning
Vem vill veta vad?
Genom att diskutera vilken information som är relevant för olika personer får eleverna möjlighet att tänka sig in i sin publiks roll och får en strategi för att målgruppsanpassa sina tal.
Tid
15minFörberedelse
IngenÖvning
Skrivtärningen
Syftet är att strategiskt närma sig ett större material genom att använda sig av topiker. Övningen kallas för Skrivtärningen eftersom den har sex olika infallsvinklar, perspektiv – eller topiker.
Tid
45minFörberedelse
Ta med en tärningÖvning
Välj lämpligast ord
Syftet är att bli varse att ord har olika betydelser i olika sammanhang och därmed förstå vad ”lämpliga ord” innebär.
Tid
20minFörberedelse
IngenÖvning
Rangordna i abstraktionsstegar I
Syftet är att göra elever uppmärksamma på ords lämplighet i olika sammanhang genom att konstruera så kallade abstraktionsstegar. Syftet är därmed också att göra eleverna uppmärksamma på vad det kan betyda för förståelsen att konkretisera ett exempel.
Tid
10minFörberedelse
IngenÖvning
Rangordna i abstraktionsstegar II
Syftet är att göra elever uppmärksamma på ords lämplighet i olika sammanhang genom att konstruera så kallade abstraktionsstegar. Syftet är därmed också att göra eleverna uppmärksamma på vad det kan betyda för förståelsen att konkretisera ett exempel.
Tid
15minFörberedelse
IngenÖvning
Dispostionsmodeller efter syfte
Syftet är att uppmärksamma elever på olika dispositionsmodeller.
Tid
60 minFörberedelse
genomgångar av olika dispostionsmodeller som cirkeldisposition, in media res etcetera.Övning
På minuten
Syftet är att göra elever uppmärksamma på dispositionens möjligheter att skapa nyfikenhet på ett ämne. Någon väljer kanske en berättelse inledningsvis och någon annan väljer att ställa en fråga för att avsluta med svaret. Uppgiftens syfte är därmed också att målet med uppgiften kan också styra dispsitionen.