Undervisningsmaterial
En introduktion till hela materialet finns i den första blå rutan här nedan. Där förankras också målet med undervisning i muntlighet i gymnasieskolans styrdokument för ämnet Svenska och den fristående kursen Retorik. I den andra blå rutan finns årets tema Hem presenterat utifrån både en nutida och en historisk blick på ordet hem.
På sidan finns också klickbara mindre rutor. De fyra första – Lyssna och läsa, Förbereda och skriva, Smycka och framföra samt Nervositet och talrädsla – innehåller en lite längre text som introduktion till övningarna samt material och övningar att genomföra. Till varje övning finns en ungefärlig tidsåtgång angiven. Den sista klickbara rutan innehåller tips på litteratur att använda för egen kompetensutveckling.
På sidan finns också klickbara mindre rutor. De fyra första – Lyssna och läsa, Förbereda och skriva, Smycka och framföra samt Nervositet och talrädsla – innehåller en lite längre text som introduktion till övningarna samt material och övningar att genomföra. Till varje övning finns en ungefärlig tidsåtgång angiven. Den sista klickbara rutan innehåller tips på litteratur att använda för egen kompetensutveckling.
Övning
Blomsterspråk
Denna uppgift stärker elevers förståelse av stilfigurer.
Tid
45-60minFörberedelse
Välj ut minst tre olika texter. Tips på vilka texter som kan väljas är: låtar, högtidstal, dikter. Var även förberedd på att förklara hur de stilfigurerna ni ämnar diskutera fungerar, samt ha lättförståeliga definitioner för dessa.Övning
Den gyllene medelvägen
Denna övning hjälper elever att hitta sitt eget naturliga kroppsspråk och sin egen stil som retoriker.
Tid
15-60minFörberedelse
Se till att eleverna har ett tal de kan använda sig av under övningen, antingen ett de skrivit själva eller ett du valt. Välj även själv vilka delar av övningen du vill betona, olika elever behöver öva på olika delar i sin presentationsteknik.Övning
Sist jag fattade ett viktigt beslut
Målet med denna övning är att avmystifiera talsituationen och att öppna upp rummet för alla att tala i.
Tid
20-45minFörberedelse
IngenÖvning
Inspelad muntlighet
Denna övning ger eleverna möjlighet att se sig själva och observera sitt eget tal som