Øvelse
Stilfigurer
Syfte:
Syftet är att bli uppmärksam på stilfigurers funktion i ett tal.
Uppgift:
Eleverna jobbar i grupp och läser och lyssnar på Diaktés tal med syfte att undersöka vilka stilfigurer som används. Några av de vanligaste använda stilfigurerna är allitteration, anafor, metafor, kiasm och tretal. De används lite olika beroende på om de används muntligt och skriftligt. I det muntliga talet kan de till exempel förstärkas med hjälp av kroppsspråket. Om eleverna har fått granska Jason Diakité (Timbuktu) (Retorisk närläsning/närlyssning av manus) tal som finns både i pappersversion och som youtbueklipp kan de båda versionerna användas för denna övning.
Uppföljning:
Följande frågor om stilfigurers funktion i ett tal kan diskuteras gruppvis eller i helklass:
Syftet är att bli uppmärksam på stilfigurers funktion i ett tal.
Uppgift:
Eleverna jobbar i grupp och läser och lyssnar på Diaktés tal med syfte att undersöka vilka stilfigurer som används. Några av de vanligaste använda stilfigurerna är allitteration, anafor, metafor, kiasm och tretal. De används lite olika beroende på om de används muntligt och skriftligt. I det muntliga talet kan de till exempel förstärkas med hjälp av kroppsspråket. Om eleverna har fått granska Jason Diakité (Timbuktu) (Retorisk närläsning/närlyssning av manus) tal som finns både i pappersversion och som youtbueklipp kan de båda versionerna användas för denna övning.
Uppföljning:
Följande frågor om stilfigurers funktion i ett tal kan diskuteras gruppvis eller i helklass:
- Vad bidrar stilfigurerna i Diaktés tal med?
- Vilka skillnad blir synlig i det skrivna jämfört med det talade?
- Är det någon av stilfigurerna som skapar känslor?
- På vilket sätt kan en stilfigur bli överanvänd?
- Vilka stilfigurer använder eleverna själva när de skriver ett manus?