Övning
Retorisk närläsning av manus
Syfte:
Syftet är att genomföra en retorisk närläsning för att genom olika perspektiv kritiskt kunna diskutera ett manus (eller annan text).
Uppgift:
Ett tal som kan vara en bra början att göra en retorisk analys av är Jason Diakité (Timbuktu) tal när han tar emot ett Fem-i-tolv-rörelsens pris för sitt arbete mot rasism. Det finns både i pappersversion och som youtubeklipp här i den bruna rutan.
Retorisk situation: I vilket sammanhang ska detta tal framföras? Vilket budskap är tänkt att publiken ska få till sig? Vet vi vem som har skrivit manuset? Vilken är publiken?
Retoriska resurser: På vilket sätt kommer talarens ethos fram i manus? På vilket sätt är talaren redan känd för publiken? Hur anknyter manus till patos? På vilket sätt kommer logos fram i manus?
Retorisk disposition: Hur är manus ordnat? När kommer budskapet? Är budskapet dolt eller öppet? Finns det stegringskurvor i manus där till exempel argumenten blir starkare och starkare?
Retoriskt språk och stil: Vilka retoriska figurer finns i manus? Växlar stilen i olika partier genom att ibland vara talspråk och ibland skriftspråk? Finns det exempel i manus som tydliggör syftet?
Retorisk värdering: Bedömer du att manus var verksamt och nådde ut till den tilltänkta publiken? Utifrån den retoriska granskningen av ett manus kan följande uppgift formuleras till eleven:
Uppföljning:
Utgå från de verkningsfulla greppen i det manus som är granskat och skriv ett manus om ett annat ämne och använd de verkningsfulla medlen.
Syftet är att genomföra en retorisk närläsning för att genom olika perspektiv kritiskt kunna diskutera ett manus (eller annan text).
Uppgift:
Ett tal som kan vara en bra början att göra en retorisk analys av är Jason Diakité (Timbuktu) tal när han tar emot ett Fem-i-tolv-rörelsens pris för sitt arbete mot rasism. Det finns både i pappersversion och som youtubeklipp här i den bruna rutan.
Retorisk situation: I vilket sammanhang ska detta tal framföras? Vilket budskap är tänkt att publiken ska få till sig? Vet vi vem som har skrivit manuset? Vilken är publiken?
Retoriska resurser: På vilket sätt kommer talarens ethos fram i manus? På vilket sätt är talaren redan känd för publiken? Hur anknyter manus till patos? På vilket sätt kommer logos fram i manus?
Retorisk disposition: Hur är manus ordnat? När kommer budskapet? Är budskapet dolt eller öppet? Finns det stegringskurvor i manus där till exempel argumenten blir starkare och starkare?
Retoriskt språk och stil: Vilka retoriska figurer finns i manus? Växlar stilen i olika partier genom att ibland vara talspråk och ibland skriftspråk? Finns det exempel i manus som tydliggör syftet?
Retorisk värdering: Bedömer du att manus var verksamt och nådde ut till den tilltänkta publiken? Utifrån den retoriska granskningen av ett manus kan följande uppgift formuleras till eleven:
Uppföljning:
Utgå från de verkningsfulla greppen i det manus som är granskat och skriv ett manus om ett annat ämne och använd de verkningsfulla medlen.